2 september 2011

En väldigt kort Alfa Romeo

En väldigt kort Alfa Romeo

För drygt ett par månader sedan lekte jag lite med några bilder av blder jag hittat på nätetilar, baserat på några väldigt skojiga bilder jag hittat lite här och där på nätet. Det blev en bloggpost på min huvudblogg, TantraBlog, som jag kallade ”Väldigt små bilar”. Det hela handlar återigen om ganska mycket redigering i Photoshop, något som har blivit ofta förekommande hittills här på År 50. Och just med de här småbilarna måste det till en ganska drastisk lek med proportioner, som faktiskt rent tekniskt är enklare än man kan tro.

Om man tar en bild av en bil, trycker ihop den rejält, men sen klistrar in hjulen i originalstorlek, samt eventuella andra detaljer som kan se konstiga och oproportionerliga ut ihoptryckta, som runda detaljer, dörrhandtag m.m., eller om det sitter en förare i bilen, så kan man få det hela att se helt rätt ut. Bakgrunden är förstås också viktig. Man bör inte ha en bakgrund som blir konstig och oproportionerlig om man trycker ihop den. Så neutralt som möjligt är alltså bäst. Sen är det mest fix och trix med att få ihop det hela, och det är ju det som är konsten.

Min dotter Indra och jag gick på kvällen ut på en promenad här i Bagarmossen, och då hade jag ett par kameror med mig – förstås. Jag hade lite olika idéer för min fotosafari, och det fanns med i min tanke att hitta en bil att leka med – och så hittade jag en fin liten Alfa Romeo som jag nu gjort om tämligen drastiskt.

Kommentera

