4 september 2011

Teaterdekor

Teaterns magiska rum

I hela mitt liv har jag varit fascinerad av att skapa magiska rum – tid och rum som är skilt från vardagen, en tillvaro där precis vad som helst och allt är möjligt. Detta är nog den främsta anledningen till att jag älskar att ägna mig åt konst, teater, musik, ceremonier, religion, shamanism – inom alla dessa kuturyttringar finns dessa magiska rum, på ett eller annat sätt. Och ett av de mest påtagliga i den genren är just teaterrummet. Teatern är kanske en av de mest magiska konstformerna som finns, eftersom den inbjuder så många konstformer integrerade i en enda. Där finns den mer abstrakta och emotionella musiken, där finns det intellektuella och verbala i författandet, där finns det visuella i dekoren, kläderna, rörelsen – och i centrum för allt finns människan.

Jag gjorde idag ett besök på Musikmuseet, som nu har blivit Musik- & teatermuseet. Där finns en trumutställning som är väldigt fin – och så finns en temporär utställning om Lena Nyman, som också är väldigt fint gjord. Rekommenderas varmt, särskilt om du tyckte om Lena Nyman, förstås. Och så finns en utställning om scenmagi, med å ena sidan marionettdockor och masker, å andra sidan scenografimodeller och teaterrekvisita.

Dagens bild är en scenografimodell som jag tyckte var alldeles särskilt vacker. Den tilltalar mig på flera nivåer. Den har det där magiska djupet, med vinklar och vrår som går att gömma sig bakom och komma fram från, ett djup som medger spel på flera nivåer, samt ett väldigt vackert ljus. Och så är modellen väldigt liten – inte mer än kanske 30-40 cm bred, vilket tilltalar mig på ett annat plan, eftersom jag alltid har älskat miniatyrer, dockskåp, modeller av olika slag. För att inte tala om den sagoaktigt rustika arkitekturen som gestaltas. Vackert!

4 svar till “4 september 2011

  1. Hej Calle! Ditt berättade av det magiska rummet, teatern får en att helt tänka i andra banor och känna av lite av den magin som man ibland upplever. Det där när man är fri och världen bara är ett ting som snurrar runt en och händelserna bara är tillfälligheternas spel…gillar det du skrev…

    • Tack för din fina respons! Ja, just det där med magiska rum, det har jag insett på senare år är vad jag ständigt vill skapa, på ett eller annat sätt.
      Det är i själva verket ett djupt liggande behov hos oss människor.

Kommentera

