6 september 2011

Brännkyrkagatan mitt i natten

Brännkyrkagatan by night

Jag har en speciell relation till Brännkyrkagatan. Under åren 1987 till 1991 bodde jag där under ett par omgångar, och det hände väldigt mycket under de åren. Jag flyttade för första gången ihop med en kvinna som jag delade liv med, gifte mig med och fick barn med. Jag köpte min första bil, målade, fotograferade, startade en teatergrupp och började hålla improvisationsteaterkurser. Mitt liv blev mer ordnat och betydligt mindre kaotiskt än det hade varit före 1987.

Jag minns hur inspirerande jag tyckte att det var att få bo granne och nästgårds med Ivar Lo-Johansson, Jonas Gardell, Ernst Brunner, Eva Dahlgren, Carl Johan de Geer och en drös andra kända kulturpersonligheter – musiker, författare, skådespelare, konstnärer och annat löst folk. Kul att stå i samma kassakö på Konsum som Ulf Lundell. Ivar Lo träffade jag på ibland i trappan upp till Bastugatan. Då hälsade jag artigt, och han hälsade alltid tillbaka.

1991 flyttade vi till Maria Prästgårdsgata, fortfarande på Södermalm, och lika nära Mariatorget. Där bodde vi fram till 1994. Under den tiden föddes två av mina tre barn. Sen flyttade vi till Bagarmossen, och här bor jag fortfarande. Men det är en annan historia.

En liten twist på det hela är att min älskade Jennie under flera år bodde på Brännkyrkagatan. Och Jennie gick på Södra Latins gymnasium, precis året efter att jag hade jobbat som dramalärare där. Hade jag jobbat kvar hade jag högst sannolikt haft henne som elev. Surrealistiskt.

Kommentera

