8 september 2011

Glastak

Färgglatt tak av glas

Om det är något jag verkligen är förbannat trött på, så är det inredningar med vita väggar, vita tak, vita möbler från IKEA och lite chica kuddar i avvikande färger. Jag kräks på allt jävla vitt, vitt, vitt. Hemma hos oss har vi en förskräcklig massa rum (det är en sexrummare, men räknar man alla toaletter, hall, kök och annat så blir det det dubbla allraminst), och två av dem är vita. Kontoret, och en av toaletterna. Punkt.

Vi målade om hela lägenheten innan vi flyttade in för drygt fem år sedan, och det är färgstarkt vill jag lova. Det är olika färger överallt, och en hall har ett mörklila tak. Bara en sån sak. Så ett färgglatt glastak i jugendstil, det passar mig alldeles utmärkt. Det skulle jag kunna ha i ett kök eller en matsal.

Jag älskar valv, höga och målade tak, paneler, färggranna lister, guld, starka färger, bjälkar och oregelbundna rum utan 90° vinklar. Ja, modern arkitektur är uppenbarligen väldigt dåligt anpassad för tokskallar som jag, med en mer utvecklad estetisk läggning. Tough shit. Jag får göra så gott jag kan med det jag har – och vårt hem är väldigt mysigt, trots betong och räta vinklar.

Kommentera

