14 september 2011

Tomater

Makrofotografering på Konsum

Tomater är vackra. Och de gör sig väldigt bra på bild. Såpass att jag har en stor tavla på köksväggen hemma som jag målade för många år sedan, med just tomater i närbild som motiv. Den sätter fin färg på köket.

Vi har några stycken kameror, varav tre är de vi använder regelbundet. Två systemkamorer; en Nikon D790 och en Nikon D200, och så en kompaktkamera, en Fuji Finepix F31. Fujin har fått ta över efter den gamla Nikon Coolpix-kameran som Jennie köpte 2002, och som slutligen dog i Indien 2007 – efter säkert tiotusentals exponeringar, så den hade tjänat oss väl.

Denna bild är tagen med Fujin. Kompaktkameror har sina begränsningar, men just denna kamera har också funktioner som våra systemkameror inte kan skryta med – det går att filma med den, och den kan ta riktigt hyfsade makrobilder. Alltså tog jag med mig kameran på Konsum. Det kan förmodligen ha sett rätt skumt ut när jag står och plåtar grönsaker, frukt och nötter – men vad gör man inte för konsten? Jag blev inte utslängd från butiken i alla fall…

Kommentera

