19 september 2011

Ett litet gulligt hus

En liten oas mitt i Bagarmossen

En väldigt trevlig sak med att bo i Bagarmossen är att vi bor så nära det underbara Nackareservatet. Så jag tar mig då och då en promenad ut i skogen. Plötsligt en dag gick jag förbi en alldeles magisk plats. Men inte i skogen, utan helt överraskande nära hyreshusen. Där hittade jag en underbar liten trädgård.

Någon har gjort om en liten allmänning till en oas, en ständigt växande zen-trädgård, ett litet naturtempel i ett bortglömt hörn av Bagis. Trappor av flata stenar, krattat grus mellan resta stenar, flätade grenar runt en komposthög – och en portal.

Så nu går jag också dit ibland, för att se vad den hemlige trädgårdsmästaren har hittat på. Kanske en liten kanal till, eller ett litet röse, eller en ny liten buske med intressanta bär. Eller små hus utplacerade lite här och där, som denna lilla röda stuga under ett träd.

Kommentera

