21 september 2011

Fiolspelare

Människor som vill göra andra glada gör mig glad.

Plötsligt hör jag genom fönstret någon som spelar fiol. Jag går ner till torget, och finner att där står en man som till det yttre ser ut att ha sina bästa dagar långt bakom sig. Han är allt annat än nykter, han har kanske två tänder kvar i munnen, stripigt tunt hår, vattniga ögon och väldigt vinglig gång. Men han är glad, och han tycker om att göra andra glada. Han sjunger (inte så vackert, men rätt kul), och spelar fiol (betydligt bättre än sången). Sen springer han in på Konsum för att köpa ett par paket korv som han ska ta med sig till Parkleken, där han ska göra barnen glada genom att spela på sin fiol.

Det finns något som gör mig så ohämmat glad över den här lille mannen med fiolen. Han må vara på samhällets botten rent hierarkiskt, men i mina ögon är han en vardagshjälte, i det att han bara vill göra andra människor glada med sin musik. Den generositeten borde fler få privilegiet att uppleva.

2 svar till “21 september 2011

Kommentera

