22 september 2011

Psykedelisk fåtölj

Vem behöver droger…?

Denna psykedeliska fåtölj från det italienska möbelföretaget Cappellini har stått i skyltfönstret till en inredningsbutik på Hornsgatan ganska länge nu, och jag undrar om det är för att de säljer flera likadana, eller om det är så att ingen köper den. Den är på ett sätt helt vansinngt ful, grotesk och bisarr – och samtidigt är den helt underbar. För att kunna ha en sån här stol i ett rum så kräver det väldigt mycket av rummet i övrigt. Här snackar vi möbler som konst, på riktigt.

Hur som helst tilltalar denna stol min estetiskt mer anarkistiska sida, den vilda hippie-konstnären, surrealisten. Jag skulle älska att fotografera en naken kvinna i denna stol – gärna en kraftigt tatuerad, piercad, smyckad, med flera konstiga färger på håret och kraftigt smink – ammande en liten söt, rosa bebis. Så rätt.

Hade jag vansinnigt mycket pengar (jag utgår från att den här stolen är dyr), och en stor fotoateljé, så skulle jag nog köpa den här stolen på stört, och roa mig med att plåta alla möjliga människor i den. Om inte annat så för att se hur folk relaterar till möbeln när de sitter i den. Skön möbel!

Kommentera

