3 oktober 2011

Tråkiga hus

Ofattbart fula och tråkiga hus.

Jag kände mig lite ur gängorna, och bestämde mig för att ta en promenad och valla kameran lite, med temat att bara fotografera sådant som jag tycker är riktigt fult och tråkigt. Jag hittade en gammal Hyundai Atos, som verkligen är en ovanligt ful och löjlig liten bil, och den fotograferade jag förstås. Likaså en gammal militärbil, en Volvo Laplander (även kallad ”Valpen”), som också är fantastiskt ful, men åtminstone på ett rätt cool och funktionalistiskt sätt.

Men det absolut mest skrämmande fula och trista jag kunde hitta i hela Bagis, det är de nya radhusen intill Djursjukhuset. De är grå, kubiska och exakt likadana – bara sådant jag avskyr. Allt är småttigt, städat och förkrympt. Jag får associationer åt alla möjliga håll; den fina familjens kliniskt moderna hus i Jaques Tatis film Min Oncle – till och med runda fönster återfinns på dessa radhus i Bagis.

Dessa dödstråkiga radhus får mig också att associera till Malvina Reynolds satiriska sång ”Little boxes”, som handlar just om fula och opersonliga bostadsområden med likriktad arkiktektur. Radhusen byggdes för något år sedan, samtidigt som några flerfamiljshus tvärs över gatan. Kvarteren fick de kvasipoetiska namnen ”Friheten” och ”Jämlikheten”. Men ”Broderskapet” fick inte vara med.

Så kan det gå.

Kommentera

