8 oktober 2011

Renaultsamling

Liten Renaultsamling

Som barn hade jag hundratals med leksaksbilar. Jag har ett par hundra av dem kvar, som en nostalgisk samling. För det mesta står de i en väska och ett par lådor. Men nu hade jag en liten stund på mig att ta dagens bild, och då kom några av dem fram.

1987 köpte jag min första bil. Det blev en orange Renault 4L. Sen blev det ytterligare tre 4l, varav två av modellen skåp, även kallad Fourgonnette. Jag är med andra ord rätt så förtjust i de här små fula, gungiga plåtburkarna som rent tekniskt/praktiskt är en moderniserad variant av Citroën 2CV. Samma charmiga avsaknad av komfortabla attiraljer, sådant som är standardutrustning i andra bilar, samma slags krycka till växelspak, samma gungiga fjädring, samma plåtighet.

Så jag har en liten, liten samling med modellbilar av just Renault 4. Det kan hända att jag har missat någon i samlingen, men på denna bild är i alla fall alla med som jag hittade.

Du kan se de flesta av mina (riktiga) bilar (inte leksaksbilar) på denna sida.

Kommentera

