11 oktober 2011

Kungsgatan

Kungsgatan

Jag är född och uppvuxen i Stockholm, närmare bestämt Kungsholmen. Och jag har bott många år i innerstaden, både snm barn och som vuxen. Så jag har en stark personlig relation till denna vackra stad som är Sveriges huvudstad.

Just korsningen Sveavägen-Kungsgatan är den del av Stockholm som för mig påminner mest om New York – i alla fall den delen av New York som är de stora gatorna av typen Park Avenue och 5th Avenue, liksom kvarteren kring Nytorget på Södermalm påminner väldigt mycket om Greenwich Village. New York är en riktig storstad, en fantastisk plats, och varje gång lilla Stockholm påminner det minsta om NYC, så gör det mig glad.

Jag tycker att Stockholm ska få växa till sig och bli en storstad på riktigt. Det vore häftigt med mer skyskrapor, mer bebyggelse (bygg en helt ny stadsdel på Gärdet!) och mer liv och rörelse. Det saknas bostäder i Stockholm. Varför tar politikerna inte sitt ansvar, och gör det lättare och mer lönsamt att bygga? Låt Stockholm växa! Det är häftigt med riktiga storstäder!

Kommentera

