16 oktober 2011

gudahov

Gudahovet

I mitt hem har jag ett antal olika altaren av olika slag, och det här är det mest centrala. Mitt i den stora bokhyllan i vardagsrummet har jag skapat denna nisch av ceremoniell symbolik, en fokuspunkt för själen. Där andra ställer sin TV, där bygger jag ett altare. I detta gudahov tronar i tur och ordning Oden, Frej, Freja och Tor.

Jag är inte religiös, och jag är väldigt ambivalent till begreppet Gud. Det kan låta märkligt, med tanke på att jag t.o.m. har varit ordförande i Sveriges Asatrosamfund (numera Samfundet Forn Sed Sverige), liksom jag har varit medgrundare till två andra samfund – Ratatosk och Idavallen. Men det är inte så konstigt som det verkar. Religion har så många ingångar, så många aspekter, att man kan attraheras av fenomenet på väldigt många sätt. Själv uppskattar jag framför allt de kulturella aspekterna av många religioner – sagorna, myterna, konsten, de vackra byggnaderna, ceremonierna, festerna, sångerna, dansen, meditationerna – och allt det gör med oss människor när vi engagerar oss i det.

Jag älskar det lekfulla i vissa religioner – att man i Indien firar Holi genom att kasta färgpulver och spruta färgat vatten på varandra, under en vecka varje år, eller badandet av gudabilder, eller den vilda gospeln i vissa baptistkyrkor, trumdanser i shamanistiska kulturer – och så mycket annat. När religion gör att människor blir mer levande, mer fria, mer kännande, mer kärleksfulla, då är religion något fint, tycker jag.

Jag är en eklektiker, och gillar att skapa min egen perfekta mix av olika traditioner, men det finns framför allt två kulturer som ger mig alldeles särskilt mycket inspiration – den fornskandinaviska kulturen och den indisk-hinduiska. Och i hinduismen är det framför allt vaishnavismen och tantrismen som känns väldigt hemma, nära hjärtat. Och det syns hemma hos oss. Det är fornnordiska symboler och indiska om vartannat.

Den som har ögonen med sig kan se på denna bild att mitt emellan Frej och Freja står en Shiva-lingam. Bakgrundstyget är från Indien, liksom de två små tronerna längst ut på sidorna, på vilka jag har ställt replikor av vikingatida gudabilder med Odin och Tor. Det är medvetna val.

Framför allt är altaren för mig en konstform som syftar till att sprida harmoni och fokus, och en kontakt med sitt eget inre, liksom en kontakt med det man själv uppfattar som högre aspekter av verkligheten. Och det är vackert så.

Ett svar till “16 oktober 2011

  1. Ping: 21 november 2011 | År 50

Kommentera

