17 oktober 2011

Uppsala by night

Uppsala by night

Jag var i Uppsala en sväng på kvällen, för att gå på ett föredrag. Och så såg jag denna vy, när jag gick över en bro, och tänkte att den bilden på något sätt fångar Uppsala förr och nu. Eller för den delen det moderna samhället, varhelst i den utvecklade världen man befinner sig. Domkyrkan dominerar med sin storhet, men är mörk och död, och skyms av en krog med uteservering vid ån, där träden och övrig omgivning lyses upp av färgade lyktor. Där finns livet. I maten, drycken, möten med vänner – nya och gamla.

En romare frågade en gång för kanske 2.000 år sedan en besökande nordbo i vilken slags hus de dyrkade sina gudar. Då svarade nordbon ”våra gudar är alldeles för stora för att få plats i hus”. Så tänker jag ibland när jag ser kyrkor och andra religiösa byggnader. Så känns det för mig också. Det finns inga bättre Guds hus än en skogsglänta, en udde vid en sjö eller ett hav, en äng – eller en bergstopp.

Men om Gud finns över huvud taget, så tror jag att Gud vill vara med de sina. Så – om människorna är i kyrkan, då kan Gud säkert vara där. Är vi i skogen, då är Gud där. Och är vi på krogen, i vinhuset, festar, skrattar, möts, dras till varandra, kanske möter kärleken, så är Gud nog där med oss, och har minst lika roligt.

Eller som den store persiske poeten Hafez uttrycker det:

Jag kommer inte att överge den älskades rubiner och vinbägaren,
ni fromma må förlåta mig, för detta är också tro.

Alla, nyktra såväl som berusade, längtar efter den Älskade,
kärleken finns överallt, både i moskén och i synagogan.

Kom med vinet, ty inför den Frikostige
finns ingen skillnad mellan väktare, kung, nykter och berusad.

Kommentera

