16 november 2011

Ett träd i aftonsol, med vackra rötter

Ett träd i aftonsol, med vackra rötter

Jag flyttade till Bagarmossen från Södermalm 1994, och trivs fortfarande väldigt bra. Jag har med åren insett att mina rötter fortfarande är starkt förankrade i asfalten i innerstaden, och det finns en längtan hos mig att bo på Södermalm, eller någon av de andra malmarna, stadsbarn som jag är. Men för att få den boendestandard som vi har i Bagis (134 kvadrat, sex rum) i innerstan, så måste vi tjäna väldigt mycket mer pengar än vi gör nu. Så det får vänta, och då får vi se vad som händer i framtiden. Vi trivs trots allt väldigt bra här. Och det är ju väldigt nära stan, så jag behöver inte sakna stadslivet nämnvärt.

Något som verkligen inte finns i innerstaden, och som är det främsta argumentet för att bo längs med den här sträckningen av gröna linjen – det är ju närheten till naturen, och främst då Nackareservatet. Att ha fem minuters promenad till urskog, det är verkligen fantastiskt. Jag vet att även om jag skulle hitta den perfekta lägenheten med det perfekta läget, på Södermalm, Kungsholmen eller Vasastan, så är just denna närhet till skogen det jag skulle sakna mest. Att kunna cykla till en av flera badsjöar på sommaren, på bara några minuter, bada naken och sola på en klippa, utan att bli störd av andra – det går inte i stan.

Hur som helst – detta träd som jag avbildat idag finns på en liten bergknalle precis bakom det kvarter där vi bodde tidigare. Jag brukade ofta gå till den här platsen, eftersom den känns väldigt fridfull och orörd, trots att den ligger så nära bebyggelse. Om man kikar väldigt noga i övre vänstra hörnet på bilden så kan man se husen i bakgrunden. Man byggde så på 1950-talet, och det är fint.

Aftonsol, förresten. Så här års betyder det vid tretiden på eftermiddagen… Det blir till att springa ut i tid om man ska hinna med att få njuta av vackert väder när det då och då blir det. Sol är skönt.

Kommentera

