21 november 2011

Lakshmi-Ganesha

Lakshmi-Ganesha

Alla som känner mig, och har varit hemmma hos mig, vet att jag har en fetisch för altaren och gudabilder av mer exotiskt slag, företrädesvis av fornnordiskt eller hinduiskt snitt. Det har även synts här, här och här på År 50. Nå, jag är inte klar ännu. Det finns mer att visa.

Jag vet inte hur många Ganesha-statyer jag har här hemma, men det är många. Om jag tänker ett 20-tal, så är det förmodligen ingen överdrift. Ganesha är en underbar mytologisk figur med en stark särprägel även i den mångfacetterade indiska mytologiska världen. Med sin runda mage, elefanthuvud och smak för pannkakor och godis, blir han förstås gärna barnens favorit. Lägg därtill att han rider på en råtta. Vishnu rider på Garuda, en ståtlig örn, Shiva på den gigantiska tjuren Nandi, Indra på en elefant – bara som jämförelse. Men Ganesha vinner i alla fall – allas hjärtan.

Men en gudinna har vi saknat i vår pantheon, och det är Lakshmi. Lakshmi är rikedomens gudinna, och avbildas ofta omgiven av ett överflöd av guldmynt och andra rikedomar. I vissa kretsar anänds t.o.m. hennes namn som begrepp för pengar – ”har du lakshmi?”. Följaktligen ser hinduiska affärsidkare ofta Lakshmi som en viktig gudom att dyrka och vända sig till.

Det klassiska inom hinduismen är att man alltid kombinerar gudar i par. En manlig Gud och en kvinnlig. Och det kan växla – paren är inte alltid fasta. Lakshmi färdas ibland med Vishnu. Men Ganesha är guden som tar bort hinder och besvär – därför hittar man i var och varannan butik ett altare med Lakshmi och Ganesha.

Så – i egenskap av affärsidkare känns det förstås väldigt trevligt att äntligen ha en Lakshmi hemma. Nu ska vi bara hitta en fin plats som kan få tjäna som altare för vårt nya gudapar. Tronen på bilden är ett lån från en annan gudom, enbart för fototillfället.

Kommentera

