8 januari 2012

Gamla Stan

Gamla Stan i vinternatten

Sent på söndag kväll gjorde Jennie och jag en snabb utflykt in till stan, för att se Nick Brandts fantastiska afrikanska djurporträtt på Fotografiska Museet. Det var sista kvällen för denna utställning, så fortfarande 19.30 på kvällen var det kö utanför. Utställningen stängde 21.00, så vi hann se allt. Oj, vilka bilder! Helt klart de bästa djurfotografier jag har sett i hela mitt liv. Fullkomligt outstanding. Jag vandrade runt på utställningen med tårar i ögonen, gapande mun och ett fånigt leende.

Dagens bild tog jag medan vi stod i kö utanför museet. Från kajen ser man Gamla Stan, och det tyckte jag var ett lämpligt motiv för dagen. Eller natten, hur man nu vill uttrycka sig. Stockholm är och förblir världens vackraste stad, så är det bara.

Nick Brandt och hans fenomenala bilder hittar du på hans hemsida.

Kommentera

