6 februari 2012

Auto & Design

Mina mest extrema hårdporrblaskor

Auto & Design är min absoluta favorittidning. Varje gång den ramlar ner i brevlådan så är det en liten julafton. Det är en tidskrift om industridesign, med fokus på bilar. Det unika med denna tidning är att de har reportage om olika bilmodeller, och så får man följa utvecklingsarbetet, genom skisser, modeller och prototyper. Sådant tycker jag är otroligt spännande att få se och läsa om.

Som barn ville jag bli bildesigner. Från 9-10 års ålder upp till 16-17 var mitt absoluta drömyrke att formge bilar. Mina idoler var inte David Bowie, Marc Bolan eller Steven Spielberg – mina idoler var Sergio Pininfarina, Giorgetto Giugiaro, Nuccio Bertone, Ettore Bugatti, Ferdinand Porsche. Jag ville bli som dem, formge vackra bilar som rullar på gatorna överallt, och glädja alla de människor som älskar sina bilar. Det var min dröm.

Jag blev inte bildesigner – andra intressen tog över, som teater och skådespeleri. Men jag fortsatte att rita bilar, och jag har jobbat i många år som professionell illustratör. Och så läser jag gärna böcker om bilar, läser tidningar om bilar – och bäst av dem alla är Auto & Design. Riktig hårdporr för en designälskare.

Tag gärna en titt på min inverterade hyllningssida till design – Världens fulaste bilar. Det är en väldigt underhållande blogg som är en orgie i tokig och grotesk design.

Kommentera

