12 februari 2012

Min nya iPhone

Min nya iPhone

Jag har gjort en radikal förändring i mitt liv – jag har skaffat mig en iPhone. Jag har fram till nu bojkottat iPhone och iPad av strikt ideologiska skäl, eftersom Apple har valt att blockera vissa appar och vissa media, vilket för det första strider mot min liberala syn på äganderätt. Har jag köpt en vara så ska jag få använda den precis hur fan jag vill. Tillverkaren av en telefon ska inte få bestämma över vad jag stoppar in i den, lika lite som Volvo får bestämma vilka som får åka i min bil.

Och en av de saker jag framför allt har vänt mig emot (precis som med Facebook) är att de censurerar allt som har med sex att göra, vilket innebär att Apple vill hindra iPhone-ägare från att ha t.ex. sex-appar i sina mobiler, liksom de sätter upp höga krav på de mediaföretag som ska kunna finnas med i iPad – det får minsann inte vara något naket eller sexuellt – vilket i praktiken har inneburit att Apple har krävt självcensur av stora mediaföretag, för att ens komma på fråga för att få distribuera sina tjänster via iPad.

Och det är inte så att jag nödvändigtvis måste ha sex-appar i telefonen, men jag protesterar kraftigt mot den moralistiska skitattityd som gör att någon över huvud taget kan komma på tanken att begränsa vilken slags media jag ska ha tillgång till i en maskin som är min egendom. Det är som att ha ett ordfilter i telefoner – att man inte får säga vissa ord i telefonen, för då kan man förlora abonnemanget. Eller nåt.

Så jag har bojkottat både iPhone och iPad, eftersom jag tycker att det är oanständigt att Apple i praktiken har gått över till den onda sidan med sina yttrandefrihetsfientliga påhitt, något som skär lite extra i hjärtat på mig som har gjort allt digitalt på Apple-datorer sedan 1993. Men så tänkte jag lite som Benjamin Disraeli – ”Jag röker inte, men jag tar mig en cigarett då och då, för att inte bli slav under dygden.” – och man kan ju alltid ”jailbreaka” telefonen och lägga in vad skit man vill. Och det kommer jag sannolikt att göra, lite bara för att.

Och det jag faktiskt allra helst gör uppror mot – är mig själv. Så om jag upptäcker att jag låst mig irrationellt mycket vid en viss idé, så är det som regel väldigt nyttigt för intellektet och själen att helt enkelt bryta mot sina egna regler, vilket är betydligt viktigare och mer djupgående än att göra uppror mot andras regler.

Jag är dessutom Macofil seden 1993, så jag är hårdkodad på Appleprodukter sedan nästan 20 år tillbaka, och fick så väldigt många argument för varför det det skulle vara praktiskt för mig att ha en iPhone, trots allt, som t.ex. kompatibiliteten mellan min MacBook och felefånen. Men en av de viktigaste argumenten jag har fått för att köpa en iPhone var att den tydligen har en väldigt bra inbyggd kamera, samt att jag fick tipset av en av mina fotografvänner, Jan Dahlqvist, att det finns alldeles fantastiska foto-appar till iPhone, och dem måste jag naturligtvis pröva!

Ett område på vilket jag dock verkligen måste lära om är hur jag hanterar själva telefonen. Jag har ju varit rätt bortskämd med hållfasthet och sånt, med tanke på att jag har haft en sån där Nokia 5140, som verkar helt omöjlig att ha sönder. Den bara går och går och går, som en jävla arméjeep. Man kan slänga den i marken, tappa den i vattenpölar, sätta sig på den – och den bara funkar, år efter år. Så jag kommer att behöva lära om lite med min nya iPhone. Den tål garanterat inte lika mycket som min gamla Nokia, som jag för övrigt har haft i över 5 år.

Men nu är det dags att utforska vidare i min nya iPhone!

Kommentera

