6 mars 2012

LCHF

LCHF

För några år sedan vägde jag 108 kilo. Det kändes lite väl mycket, så jag tänkte att jag måste göra något för att ändra på det. Jennie läste just då en bok av en herr Skaldeman, som då förordade något som just hade fått namnet LCHF. Numera behöver man inte längre förklara det – det är nästan passé, eftersom det har kommit nya modedieter. Men då var det väldigt nytt, och jag tänkte att ”vad tusan – jag kan väl pröva!”.

Det främsta argumentet för att jag för första gången i mitt liv skulle testa en diet var förutom vikten att jag ju faktiskt fick äta hur mycket fett och protein jag ville. Godis och chips måste jag undvika – pasta, ris, bröd och mycket annat mums – men jag fick ju faktiskt äta massor med ost, grädde, smör, fisk och annat mums. Just det där med osten, det var min räddning. Istället för en chokladbit kunde jag köpa en trevlig bit ost.

De första tre veckorna gick jag ner sju kilo, så det funkade verkligen. Sen tog det lite tid att komma under 100-strecket, men det gick! Jag har varit nere och studsat lite på 95, men därefter har jag blivit lite mer lössläppt med mitt ätande. Jag tror inte att det är nyttigt att följa en strikt diet alltför länge. Och ibland är det ju så himla gott med kolhydrater!

Men för ett par veckor sedan började jag snudda vid 100 igen, och då kände jag att nu är det dags igen. Så nu går jag på en strikt LCHF-diet igen. Och det funkar – på bara en vecka kom jag ner under 98, närmare 97, och jag tänker köra det här nu så länge jag orkar. Sen får vi se.

Måltiden på bilden är en härlig LCHF-kombo, med rökt lax, kokt blomkål med massor av smält smör, stekt svamp och stekt halloumi, samt en klick av Jennies ljuvliga hummus – den är inte strikt LCHF, men den är minimal i förhållande till resten.

Vi får väl se hur det går…

2 svar till “6 mars 2012

Kommentera

