15 april 2012

John Oates på Hamburger Börs

John Oates på Hamburger Börs

1977 fyllde jag 15 år, och då hörde jag för första gången Daryl Hall & John Oates, med deras stora hit ”Rich Girl”. Det ledde till att jag köpte deras album ”Bigger Than Both Of Us”, en fantastisk skiva (på den tiden var det vinyl-LP som gällde), och därefter har jag köpt i stort sett ALLT som Hall & Oates har gjort. Och det är ganska mycket.

Därför kändes det förstås alldeles extra kul att åtminstone ena halvan av denna världens mest framgångsrika popduo i musikhistorien – John Oates – kom och spelade i Stockholm. Självklart spelade han några Hall & Oates-låtar, men den större delen av spelningen var hans eget material, samt en del riktigt, riktigt gamla låtar – blues, soul, folkrock i en salig blandning. Härligt och roligt!

Jennie och jag hade haft en kurs hela helgen, och vår gäst Barbara kom hem från Sexsibilityhelgen, så vi hade en skön trötthet i kroppen allihop – och då var det extra kul att gå ut på söndagkvällen för att digga lite skön musik. Helt rätt!

En kul grej var också att vi var flera vänner som satt tillsammans, allra längst fram – jag, Jennie, Barbara, samt våra vänner Anders & Ida-Maria – och vi hade kungligt roligt, den saken var helt klar. Klubbspelningar av den här sorten gör också att man kommer mycket närmare scenen, och faktiskt kan ha en direkt kontakt med musikerna. När bandet spelat en låt från skivan Big Bam Boom, så vände jag mig mot mina vänner och bara nämnde just det, och då svarade John Oates – ”Yes, that was from Big Bam Boom – You know, I can hear you from up here!” – med ett stort leende. Sen hade vi en skön kontakt med bandet hela spelningen. Sånt är kul. Och efter spelningen fick jag förstås några av mina CD signerade, och jag köpte ett par av John Oates CD av honom själv. Skönt. Det blev en väldigt trevlig kväll, helt enkelt!

Kommentera

