3 maj 2012

SvT Debatt - studion

SvT Debatt – studion

TV är ett mycket märkligt medium, och ser man en TV-studio inifrån avslöjas denna bisarra skapelse i all sin genomskinlighet. Jag har varit med rätt många gånger i SvT Debatt nu, och det är alltid roligt, men denna gång var det extra kul. Temat var legalisering av cannabis, eller snarare ett ifrågasättande av dagens nolltoleranspolitik gällande illegala droger. Det blev den hetaste TV-debatt jag någonsin har upplevt, och det var väldigt stimulerande. Diskussionen har hamnat på bordet, och där ska den stanna. Vi måste skapa en helt ny narkotikapolitik, som bygger på fakta, vetenskap och verklighet – inte skräckpropaganda, fördomar och okunskap.

Direktsända debatter är lite som sport, man vet aldrig i förväg vad som ska hända. De man debatterar med kan man som regel inte vinna över, men de som lyssnar och ser kan man vinna. Det var en gammal trött och inkrökt göteborgare med i programmet, och i eftersnacket fick han sig en så rejäl verbal omgång att han nog kunde inte gå rak därifrån (hoppas jag) – det var fenomenalt roligt att ställa honom mot väggen och sätta dit honom så hårt.

Inget av det jag sade var dock oplanerat eller slumpartat. Jag planerade mitt deltagande minutiöst, och valde mycket medvetet vilka ämnen jag skulle ta upp, utifrån en rent strategisk bedömning av vad tittarna och de övriga i studion skulle klara att ta till sig. Ur det mediastrategiska perspektivet gjorde jag bedömningen att vissa ämnen funkar, andra inte. Jag hoppade helt och hållet över skillnaden mellan avkriminalisering och legalisering, för de flesta är helt enkelt inte där – de skriker som grisar under slaktarkniven bara man nämner något i liberal riktning om droger. Alltså måste man göra det väldigt enkelt.

Därför hoppade jag också helt över ämnet kroppslig autonomi, för det skulle lätt kunna tolkas som ”liberal egoism” eller liknande. Medvetet valde jag ämnen så att jag skulle kunna få publikens sympati, för det kan vara det enda sättet att få deras öron. Det är komplicerat, det där med populistiska TV-debatter, och fullärd blir man aldrig, men jag tycker ändå att det viktigaste kom fram.

Och jag hade som vanligt kungligt roligt. Det här är min härligaste adrenalinkick. Vad sägs om det – politisk debatt i TV som drog?

Kommentera

