22 maj 2012

Walter Hirsch begravning

Walter Hirsch begravning

En legend går i graven – bokstavligen. En av mina största inspirationskällor rent fotografiskt, på 1980-talet, men också långt senare, inte minst med just denna blogg. Detta är något jag skriver mer om på sidan Om bloggen. Genom min kära hustru Jennie fick jag också tillfälle att lära känna Walter lite mer personligen, eftersom hon arbetade som Walters assistent under tre år.

Walter fick en mycket vacker begravning i Heliga Korsets Kapell på Skogskyrkogården, intressant nog en av mina favoritplatser för såväl fotografering som för begravningar. Jag har själv hållit några begravningsceremonier i ett par olika kapell på Skogskyrkogården, och tycker att det är en fantastiskt vacker miljö för ändamålet.

Just Walters begravning leddes förtjänstfullt, känsligt och kompetent av Walters barndomsvän Heinz Spira. Spira berättade episoder ur Walters liv, och läste även andras texter skrivna om Walter. Musiken framfördes av Janne Schaffer och Peter Ljung, vilket förstås var helt perfekt.

Andra som har skrivit om Walters begravning:
Knut Koivisto, Ylva Maria Thompson, Ylva Maria Thompson (igen!), Amelia Adamo

Kommentera

