28 juli 2012

Svärdshugg av riddare

Livsfarliga lekar…

Detta må vara en show, ett medeltidsspektakel med ett nutida tornerlag, men jag kan garantera att ett tornerspel med Nordic Knights, det är farliga grejer på riktigt. Alla har skarpslipade blankvapen, lansar bryts när riddare möts i full fart, och det kan gå väldigt hett till. Detta är ett av de farligaste numren, där en av gycklarna står med en tornerhjälm som enda skydd, med ett kålhuvud ovanpå hjälmen – och en riddare rider an i högsta fart, och kapar kålhuvudet med skarpslipat slagsvärd.

Jag må vara en gycklare i själen, men denna uppgift avundas jag ingen. Ja, Nordic Knights har haft detta nummer på sin repertoar i 20 år, och mig veterligen har ingen förolyckats, men det förminskar inte bedriften. I bakgrunden till höger skymtar Patric Fälldin, mannen bakom Nordic Knights, min gamle vän vapensmeden som gjort en hel skrälldus med knivar till mig, mitt spjut och mitt svärd. Och jag var med när han startade medeltidsbyn och flera arrangemang på Skoklosterspelen 1993, så vi har en hel del kul bakom oss – förhoppningsvis en del framför oss också.

Det blev ett häftigt tornerspel med Nordic Knights på Skokloster – både spännande, roligt, vackert, stämningsfullt och underhållande på alla sätt och vis!

Kommentera

